Byli jste už na desítkách pohovorů, ale stále nemáte práci. Pokaždé, když pozici, o kterou jste bojovali, získá jiný kandidát, říkáte si, že to stejně nebylo pro vás to pravé nebo že ta správná příležitost ještě přijde. Ano, je to možné. Ale je třeba se podívat pravdě do očí. Asi děláte něco špatně…
Před tím, než se necháte odmítnou dalším zaměstnavatelem, podívejte se, jestli neděláte některou z častých chyb. I zdánlivé maličkosti vás mohou připravit o skvělou příležitost.
Příprava = 50% úspěchu.
Jak vypadá nejčastěji běžná „příprava“ na pohovor? Kandidát se podívá na webové stránky společnosti, zapamatuje si pár údajů, jako je vlastník, rok založení, sídlo. Pak se podívá, kam vlastně na pohovor jde. Možná, že si ještě připraví s sebou jednu kopii svého životopisu, do které krátce nahlédne.
Připravujete se podobně? Potom asi za sebou nemáte moc vyhraných pohovorů, je to tak?
Obecné informace nestačí. Vaše příprava musí jít do hloubky. Zjistěte si co nejvíc informací o zaměstnavateli, o jeho podnikání, výrobcích, službách.. O lidech, zejména o těch, se kterými se na pohovoru. O pozici, o kterou se ucházíte…
Pak budete připraveni promyslet si svoji strategii a zacílit svoji prezentaci na pohovoru.
Většina kandidátů nemá připravenou vůbec žádnou strategii, jak chtějí na pohovoru uspět. Co chtějí prezentovat a proč. Co chtějí, aby se o nich zaměstnavatel dozvěděl. Někteří ani nevědí, proč vlastně chtějí dělat tuhle práci. Neznají svoji vnitřní motivaci. Prostě to jen přišli zkusit…
Potom přijdou na pohovor a jenom odpovídají na to, na co jsou tázáni. Poskytují jen stručné informace, opakují často jen to, co bylo v životopise.
Promyslete si, co chcete, aby se o vás na pohovoru dozvěděli. Jaké vaše zkušenosti, dovednosti, schopnosti chcete prezentovat a proč. Co tím chcete docílit?
Ano, je to o prodeji… zaměstnavatel je zákazník, kterému vy kandidát prodáváte svoji hodnotu. Jste tedy zároveň obchodníkem i produktem…
Vím, že pro někoho je obtížné tuto myšlenku přijmout. Ale čím dříve tohle pochopíte a přijmete, tím rychleji získáte novou práci.
Proto na pohovoru prodávejte – mluvte o svých úspěších, výsledcích, o svém přínosu…
To je v podstatě důsledek nedostatečné přípravy a chybějící strategie. Nevíte, co říct, některými otázkami se cítíte být zaskočeni… Nebo naopak zahrnujete pohovorujícího informacemi, které nepotřebuje.
Díky tomu se zaměstnavatel od vás nedozví informace podle kterých může posoudit váš přínos pro tým a firmu na dané pozici. Atak dá přednost jinému kandidátovi, který třeba nemá takové předpoklady, jako vy, ale prezentoval se lépe.
Proto se opravdu pořádně připravte a promyslete si svoji strategii (viz první dva body v tomto článku)
Bez ohledu na to, kolik informací o zaměstnavateli a pozici už máte, mějte vždy připraveny otázky. Když přijde na „Máte nějaké otázky?“, vždy se zeptejte. ALE POZOR! Neptejte se bez účelně jen proto, že vám radím se ptát! Mějte své otázky promyšlené, ptejte se na to, co vás opravdu zajímá, co vám pomůže!
Pokud se na nic nezeptáte, může to být vnímáno, jako že nemáte o práci dostatečný zájem…
Bez ohledu na váš pohled na ukončení vaší spolupráce s předchozím zaměstnavatelem, nikdy ho nepomlouvejte. Vzbuzuje to obavy, že stejně se budete chovat i v případě stávajícího zaměstnavatele.
Připravte si pravdivou, ale neutrální odpověď na otázku „Proč jste odešel (odešla) z předchozího zaměstnání?“
Tohle je asi to nejhorší, co byste mohli udělat – přibarvovat si skutečnost, lhát. Nepravdivé informace mohou vás k vaší okamžité diskvalifikaci nebo později k ukončení pracovního poměru.
Uvedené chyby a nedostatky jsou velmi časté a zcela zbytečně připravují kandidáty o zajímavé pracovní příležitosti. Mějte to na paměti, až dostane další pozvání na pohovor.
Jakou svoji chybu jste v článku objevili a co příště změníte? Napište mi o tom do komentářů pod článkem! Děkuji!
Hezký den!
Jana Bártíková
Průvodce na cestě k dobré práci
P.S. Vyhněte se všem chybám a získejte konečně práci. Pomohu vám připravit se na pohovor, vytvořit si strategii a vyzkoušet si pohovor nanečisto. Tady >>>>>
Přečtěte si také První pohovor ve firmě zaměstnavatele
Komentáře nejsou povoleny.
LOL! Hodně naivní pohled. Přijde mi, že tyhle weby zásadně píšou lidi, co se na nějakém povoru ocitli naposledy za minulého režimu, po haluzi je vzali a od té doby už nemuseli dělat nikdy nic.
Body „nemluvit o předchozím zaměstnavateli špatně“ a „říkat pravdu“ se navzájem vylučují. Bohužel, když mám zkušenosti jen s pracemi, kde bylo běžné dávat lidem 25 i více 12hodinových směn za měsíc, ani nebylo možné si tam zajít na WC (důsledek – zhroucení, léčba skoro dva roky), jinde mi zase nechtěli dát žádný oficiální papír o ukončení DPP, dokud jsem jim nevyhrožovala právníkem, jiné pracovnici vyhrožovali pokutou 30 000 Kč, když ze zdravotních důvodů z práce odejde…tak co dobrého jde říct o takových zaměstnavatelích a nelhat? Není spíš potom to nepěkné mluvení o zaměstnavateli akorát pádný důvod, proč odtamtud člověk odejde, namísto „prostě už se mi nechtělo dělat zrovna tuhle práci“?
Dobrý den, děkuji za zajímavý článek. Aktuálně mám problém s uvedením důvodu neprodloužení doby určité u posledního zaměstnavatele. Zaměstnavatel mi neřekl žádný vážný důvod – řekl, že pracovně na jedničku, ale že jsem napozici příliš výrazná a oni chtějí šedou myš (docela úsměvné). Nevím co teď říkat na pohovorech – uvádím bez důvodu, což zní docela podezřele. Takže, když už se dostanu na pohovor (což je v mé oblasti docela zázrak – jsou tu pozice spíše pro dělníky než pro manažery), tak to působí podezřele a já se necítím v této části zrovna konfortně. Napadá vás, jak zrovna toto obejít s grácií? Děkuji
Barboro, není třeba nic obcházet…
Řekněte na rovinu, jak to je! Hledáte přeci lepší práci, kde ocení, jaká jste, nebo ne?
Tak dejte najevo, že chcete využít svůj potenciál a nebýt šedá myška.
Ve firmě, kde právě někoho takového hledají, to jistě ocení!
Hezký den! Jana
Dobrý den,
děkuji za článek. Jednotlivé body jsem si prošla a nenašla jsem u sebe nic, co bych nedělala. Na každý pohovor se připravuji velmi svědomitě a ve většině případů mám o firmě i o lidech v přijímací komisi mnohem více informací, že je tím spíše zaskočím. Vše si vždy perfektně promyslím, připravím si otázky, na které se chci na pohovoru zeptat, nastuduji si informace o firmě z výročních zpráv, z webu, z novinových článků. Mám v rukávu informace o majiteli, zájmech lidí, se kterými jednám, jejich vzdělání. Vím o oceněních příslušné firmy a jejích úspěších. Přesto všechny moje pohovory končí neúspěchem a slovy – byla jste z uchazečů nejlepší, ale dali jsme přednost jinému kandidátovi, protože jste pro naši firmu překvalifikovaná a dlouho byste nám tu nejspíš nevydržela. Řekněte mi…..jak si mám tedy najít práci? Děkuji.
Katko, podle toho, co píšete, můžou být dva důvody vašeho neúspěchu na pohovorech.
1. Výběr pozic, na které se hlásíte. Tomu nasvědčuje i zpětná vazba, kterou dostáváte, že jste překvalifikovaná. Zamyslete se nad tím, jakou práci chcete dělat a proč a reagujte jen na takové pozice, které jsou s vaší představou v souladu. Zacilte se.
2. Nedostatečně prezentovaná vnitřní motivace a přínos pro zaměstnavatele.
Dozví se od vás na pohovoru, že tuhle práci chcete opravdu dělat a že víte proč? Prezentujete se tak, že se budoucí zaměstnavatel dozví, jakým přínosem pro něj budete? Co všechno dokážete, s čím mu pomůžete, co mu vyřešíte?
Tohle jsou velmi časté chyby. Nejde tedy je o to připravit si informace o zaměstnavateli, ale připravit si informace o sobě, sebeprezentaci…
Napište mi, na co jste přišla…
Hezký den, Jana
Dobrý den,
pěkný článek. Čím dál častěji je práce nabízena přes personální agentury. Tím má uchazeč minimum informací o firmě a pracovní pozice podobně popsána může obsahovat velmi rozdílnou náplň práce. Jak se má člověk připravit na pohovor v personální agentuře?
Děkuji.
Mám totožnou zkušenost.
Dobrý den, Ondro.
V tomto případě se v přípravě zaměřte na ty informace, které máte. Většinou se dozvíte, v jakém oboru společnost působí a také dostanete náplň práce.
Pokud tyto informace nedostanete, požádejte o ně.
Pokud vás agentura doporučí a zaměstnavatel vás pozve na pohovor, pak už budete mít všechny potřebné informace k dispozici.
Hezký den, Jana
Dobrý den, děkuji za článek. Díky němu jsem pochopila , kde mě tlačí bota, tj. nedostatečná příprava, žádná strategie a neprodávám sebe a svou hodnotu. Pavlína
Skvěle Pavli! Když tohle změníte, pak uspějete!
Hezký den, Jana